Τρίτη 16 Αυγούστου 2022

Η Αστρολογία εις τους αρχαίους Έλληνες - Astrologia agli antichi greci - Astrology to the ancient Greeks


Η Αστρολογία εις τους αρχαίους Έλληνες [Μέρος 1ον ]

Την προκατακλυσμιαία πληροφορία για την μετάδοση της γνώσεως της αστρολογίας εις τους  Αιγυπτίους από τους Έλληνες, τους προκατακλυ-σμιαίους Ρόδιους μας μεταφέρει ο Διόδωρος Σικελιώτης όπου αναφέρει : «Ακτίς ο Ρόδιος απέπλευσε εις την Αίγυπτο και εκεί έκτισε την Ηλιούπολη εις την οποίαν έδωσε το όνομα του πατέρα του Ήλιου, και από αυτόν οι Αιγύπτιοι έμαθαν τους νόμους της αστρολογίας. 

 

Όταν αργότερα έγινε ο κατακλυσμός εις την Ελλάδα και οι περισσότεροι άνθρωποι εχάθησαν, μαζί τους εχάθησαν τα γραπτά μνημεία. Από αυτήν την αιτία οι Αιγύπτιοι άδραξαν την ευκαιρία να ιδιοποιηθούν την γνώση της  αστρολογίας και καθώς οι Έλληνες εξ αιτίας της αγνοίας τους δεν μπορούσαν πλέον να επικαλεσθούν γραπτά στοιχεία, επεκράτησε η γνώμη ότι οι Αιγύπτιοι ανεκάλυψαν πρώτοι τα άστρα».

 [Διόδωρος Σικελιώτης, «Βιβλιοθήκη Ιστορική», Α, 57,5 – «Μυθιστορία» – κεφάλαιο 3ο Οι Έλληνες εξεπολίτισαν τους Αιγύπτιους, σελίδα 36, Στέφανος Μυτιληναίος, εκδόσεις Νέα Θέσις 2000]

  Εις τα «Αργοναυτικά» και εις τους στίχους 206-208, σελίδα 142 αναφέρουν για τον Αγκαίο ο οποίος κατήγετο από τον Πλευρώνα [παραλίμνια πόλη της Βοιωτία, εις την λίμνη της Κωπαΐδος], ο οποίος εγνώριζε τις κινήσεις των αστέρων εις τον ουρανό και τις κυκλικές περιφορές των πλανητών αστέρων. Λέγει «Δίδετο γαρ τ’ εόντα, τα τ’ εσσόμεν’ ανθρώποισιν».  Δηλαδή από τ’ αστέρια αναζητούσε να μάθει τα παρόντα και τα μέλλοντα που θα συμβούν εις τους ανθρώπους.

  Ο Τζέτζης [1.100μ.Χ. – 1.180μ.Χ.] αναφέρει αστρολογικά στοιχεία εις το βιβλίο του «Έργα», όπως : «Ζευς Υδροχόον περιπολεύοντος μη πλεύσεις», δηλαδή όταν ο Ζευς είναι εις τον Υδροχόο να αποφεύγονται τα ταξίδια με πλοία. Επίσης : «του αυτού Ζηνός εν Ιχθύσιν όντος, καλόν γάμους ποιείν, και τα λοιπά ομοίως», δηλαδή όταν ο Ζευς διατρέχει το ζώδιο των Ιχθύων ενδείκνυται η τέλεση γάμων και πολλά ακόμη. 

   Επίσης αναφέρεται και εις τα αστρολογικά των Ορφικών, «Αποσπάσματα» εις το 41, XL όπου λέγουν : «Πρώτα μεν κατά την πρώτη ημέρα φαίνεται ο Άρης, η δε Σελήνη ανατείλει εις τον Άρη. Να απέχεις δε από τας εργασίας, διότι η φύσις, αφού διανύει η σελήνη το δρόμο της, φανερώνει την δίκερων [την έχουσα δυο κέρατα].

Κατά την Τρίτη ημέρα η σελήνη είναι μακρά από τον ήλιο, εις όλους τους ανθρώπους γίνεται αιτία να αποκτήσουν δύναμιν, δια να φυτεύουν.

  Κατά την Τετάρτη ημέρα «τεντώνει λαμπάδα με πολύ φως».

  Ο Τζέτζης σ. 175a αναφέρει : Ο Ορφέας εις την πραγματεία του «Περί γεωργίας» δεν λέγει απλώς ότι η οποιαδήποτε ημέρα της σελήνης είναι ωφέλιμος ή ανωφελής αλλ’ όταν κατά τούτον ακριβώς τον τρόπον σχηματισθεί να τρέχει μαζί με τα ζώδια και τα άστρα.

  Ο Ορφέας μας αναφέρει ο Τζέτζης λέγει ότι : εάν την 17η ημέρα αφεθεί εις την απερισκεψία, και δια τούτο το λόγο είναι κατάλληλος δια το κόψιμο του δάσους και δια την απογύμνωση του καρπού από τα λέπυρα.

  Ο Ορφέας παροτρύνει τους ανθρώπους να πράττουν τα πάντα κατά τρόπο μαθηματικό, επί παραδείγματι όταν τρέχει η σελήνη γύρω από την παρθένο, να φυτεύουν τα πάντα εκτός από αμπέλια εξ αιτίας του πατρός τις Ικαρίου [ο οποίος είχες εφεύρει το κρασί εις την Αττική] για να μην θυμάται το οικτρό θάνατο του.

Εις τους Ορφικούς ύμνους γίνονται ιδιαίτερες αναφορές σε επτά αστερισμούς του ζωδιακού κύκλου και διατυπώνονται με σαφήνεια ότι οι «αστέρες ορίζουν το πεπρωμένο, ρυθμίζοντας την μοίρα των ανθρώπων».

  Ο Λουκιανός [έζησε την εποχή των Αντωνίνων και του Κομμόδου] εις το έργο του «Περί Αστρολογίας» αναφέρει ότι ούτε από τους Αιθίοπες, ούτε από τους Αιγυπτίους άκουσαν τίποτε για την Αστρολογία οι Έλληνες γιατί αυτήν την είχε διδάξει ο Ορφέας, ο υιός του Οιάγρου και της Καλλιόπης.

  Αυτό φυσικά φαίνεται και εις τα «Ορφικά» όπου καλλιεργούσαν την Αστρολογία, όπου και αναφέρει το εξής : εμοιρίδιοι πάσης μοίρης σημάντορες όντες θνητών ανθρώπων θείην διέποντες αταρπόν [7,67], όπου η ερμηνεία που έχει είναι :

  ότι τα αστέρια ορίζουν το πεπρωμένο, σημαίνοντας το πεπρωμένο, δηλαδή την μοίρα των ανθρώπων.

Τα Ορφικά» του Κ. Χασάπη – εκδόσεις «Εγκυκλοπαιδείας του Ηλίου», σελίδα 65].

  Ο Τζέτζης εις το έργο του «Χιλιάδες» εις το 12,50 αποδέχεται ότι ο Ορφέας υπήρξε αστρολόγος αλλά και εις τα Ορφικά αποσπάσματα του εις το [37]XXXVII αναφέρει τις «εφημερίδες» του, όπου εφημερίδα είναι ο αστρολογικός χάρτης].

  Ο Ορφέας εις τα «Ορφικά» του αναφέρει εκτός των ζωδίων [ο πρώτος που αναφέρεται σε αυτούς, οι οποίοι υπάρχουν όπως είναι ακόμη και σήμερα], ακόμη και ονομασίες αστερισμών όπου με την ίδια ονομασία υπάρχουν μέχρι σήμερα, όπως Κριός, Ταύρος, Σκορπιός, Λέων, Λέων, Υδροχόος και Ωρίων, πολύ προγενέστερα των Αιγυπτίων.

  Εδώ θα πρέπει να αναφερθεί ότι ο Κλαύδιος Πτολεμαίος [125μ.Χ.- 161μ.Χ.] εις το έργο του τα «Αρμονικά βιβλία» και το «Σύστημα του κόσμου» αναφέρει ότι οι κάποιες από τις νύμφες είναι αυτές που αναλαμβάνουν να διεκπεραιώσουν το έργο των μοιρών εις τους ανθρώπους και να βαδίσουν σύμφωνα με το «πεπρωμένο» τους που έχει αποτυπωθεί εις τον ουρανό κατά την ώρα της γεννήσεως των. Ίσως και γι’ αυτό ο Ιπποκράτης εις το έργο του «Περί όρων και ωρών» λέγει αλοίμονο εις τον ιατρό που δεν θα  λάβει υπ’ όψη του την ημέρα και τον τόπο γεννήσεως του ασθενούς του, διότι δια εμέ δεν είναι ιατρός. Την ιδία άποψη αναφέρει εις την «Τετράβιβλο» ο Πτολεμαίος  αναφέροντας μάλιστα ότι και οι Αιγύπτιοι συνδιάζουν πλήρως την ιατρική και την αστρολογική πρόγνωση.

    Ο Μανίλιος κάποιος στωϊκός φιλόσοφος περιγράφει την αστρολογία «ως δώρο του θεού Ερμού» εις το έργο του «Αστρονομικά».

  Ο Παράκελσος [1493-1541] και ο Γαληνός Κλαύδιος ο ιατρός, επίστευαν εις την αστρολογία και υπάρχουν αναφορές που δίνουν ποια στοιχεία είχαν ώστε να έχουν τέτοια πίστη για την άμεση σχέση της Χημείας και Αστρολογίας όπου έλεγαν ότι καλό θα ήτο για έναν ασθενή, να μην εμπιστεύεται ιατρό που δε γνωρίζει αστρολογία.

[απόσπασμα από το βιβλίο «Αναμνήσεις από το μέλλον του χθες», θα κυκλοφορήσει εντός του 2020] σελίδα 222

 

-  Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος(link ). Νόμος 2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.

 ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ

Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

23 Μαρτίου - Άγιος Νίκων Ίερομάρτυρας και οι 199 μαθητές του / March 23 - Saint Nikos the Martyr and his 199 disciples / 23 marzo - San Nikos il martire e i suoi 199 discepoli

  Eις τον Nίκωνα. Νίκης στέφανον εὐτρεπίζει σοι, Νίκων, Βραβεὺς στεφάνων, θνῇσκε λοιπὸν τῷ ξίφει. Εἰκάδι ἐν τριτάτῃ ξίφει Νίκων κράτα δῶκε. ...