[η φωτογραφία προέρχεται από την ακόλουθη ιστοσελίδα:
http://bathroomplus.gr/o-agiasmos-ton-ydaton-kai-oi-kalika ntzaroi/]
Χριστιανική ιστορία
Οι αναφορές καθαρμών των χριστιανών
Ο Μέγας [ο λαογράφος] εις το βιβλίο του «Ελληνικές εορτές» αναφέρει
ότι εις την Καλαμάτα συνηθίζουν την ημέρα της Αναλήψεως να πέφτουν εις την
θάλασσα, να περνούν 40
κύματα. Εις την Σάμο με το νερό που παίρνουν από την θάλασσα την ημέρα της Αναλήψεως ραντίζουν όλο το
σπίτι. Εις την Άνδρο για να σωφρονιστεί ο άπιστος σύζυγος εύχονται ένα
σαραντάρι τότε τα ρούχα του άπιστου τα τοποθετούν κάτω από την Αγία Τράπεζα για
να εξαγνισθούν για 40 ημέρες που θα λειτουργεί ο παπάς. [Γ.Α. Μέγας «Ελληνικές εορτές» εκδόσεις
Οδυσσέας 1992 – Γ. Σιέττος «Αρχαίες επιβιώσεις στον χριστιανισμό»,
εκδ. Aldebaran, 1994]
Ο της Λεχώνας: εις την Αμοργό
ακάθαρτες θεωρούνται οι λεχώνες μα και όποιος βρεθεί εις το σπίτι την ώρα που
γεννά η γυναίκα δεν επιτρέπεται να πάει με τα ρούχα που φορούσε κατά την γέννα
εις την εκκλησία. Πρέπει να τα πλύνει πρώτα, όπως και όλοι αυτοί που ευρέθησαν
την ώρα της γέννας πρέπει να είναι παρόντες όταν ο παπάς πάει να ευλογήσει,
ειδεμή τους κόβουν ένα κομμάτι από το ρούχο τους.
Για αποκαθαρθούν, φέρνουν ένα παπά να κάνει
αγιασμό, για να φύγει από το σπίτι, την στάνη, το μποστάνι, τα ζωντανά κάθε
μίασμα ή άλλο κακό. Γενικά η λεχώνα πριν Σαραντίσει θεωρείται ακάθαρτη.
Όπως μας ιστορεί ο Ευαγγελιστής Λουκάς εις το
Κατά Λουκά Ευαγγέλιο
εις το Β κεφάλαιο και εις τον στίχο 22: 22
Καὶ ὅτε ἐπλήσθησαν
αἱ ἡμέραι τοῦ καθαρισμοῦ αὐτῶν κατὰ τὸν νόμον Μωῡσέως, ἀνήγαγον αὐτὸν εἰς ῾Ιεροσόλυμα παραστῆσαι τῷ Κυρίῳ, δηλαδή η ίδια
διαδικασία έκαμε και η Παναγία.
[Σίμος, η νήσος Αμοργός, Κυκλαδικόν φως 1973 - Γ. Σιέττος «Αρχαίες επιβιώσεις στον χριστιανισμό», εκδόσεις Aldebaran,
1994].
Ο των βρεφών: σύμφωνα με μια πολύ
διαδεδομένη συνήθεια το πρώτο λουτρό του βρέφους είναι μια τελετή. Εις το
σκαφίδι η μαμή την 3η ημέρα πλένει το βρέφος, το σκαφίδι είναι πελεκητό με σκερπάνι.
Μέσα εις το νερό ρίχνει λίγο ψωμί, αλάτι και
κρασί, ενώ οι γονείς ρίχνουν κέρματα,
για την μαμή, δηλαδή μια καθαρά τελετουργική πράξη. [Παπασπυρόπουλος - Γ. Σιέττος «Αρχαίες επιβιώσεις στον χριστιανισμό», εκδόσεις Aldebaran,
1994].
Ο των γυναικών: όταν ευρίσκονται οι
γυναίκες σε έμμηνο ρήση, θεωρούνται ακάθαρτες. Δεν κοινωνούν, δεν ζυμώνουν
πρόσφορα, δεν πλένει τα ρούχα του παπά αν είναι σύζυγός του και πολλά άλλα.
Ο των κηδειών: σε όλη σχεδόν την
Ελλάδα μετά την κηδεία όταν επιστρέφουν εις το σπίτι τους πρέπει απαραιτήτως να
πλυθούν για να καθαρθούν.
[απόσπασμα από τα βιβλία «Ηρωολόγιον Αγιολόγιον» & «Αναμνήσεις από το μέλλον του χθες» 2019 ]
https://laografiaimnhmhtoyxues.blogspot.com/2022/10/
- Επιτρέπεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου της ιστοσελίδας εφόσον
αναφέρεται ευκρινώς η πηγή του και υπάρχει ενεργός σύνδεσμος (link). Νόμος
2121/1993 και κανόνες Διεθνούς Δικαίου που ισχύουν στην Ελλάδα.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή
εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν
υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα
αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην
συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ,
ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των
συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου